چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 156556

قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: در چهار ماه نخست امسال ۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور روی داده است.

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: در چهار ماه نخست امسال ۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور روی داده است.

به گزارش سلامت نیوز، ناصر مقدسی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت : امسال سال خاصی از نظر وضعیت اتش سوزی به دلیل افزایش کلی دما در مناطقی که عرصه های جنگلی و مرتعی دارد ، بوده است و آتش سوزی  منحصر به عرصه های جنگلی کشور ما نیست.


افزود: امسال 300 مورد آتش سوزی در عرصه های جنگلی و 400 مورد در عرصه های مرتعی بوده که سطحی معادل 6400 هکتار شامل 1400 هکتار در عرصه های جنگلی و 5 هزار هکتار در عرصه های مرتعی صورت گرفته است.


وی گفت: آتش سوزی گسترده در جنگل های آمریکا ، اسپانیا ، بریتانیا و فرانسه را شاهد بودیم که در اثر گرمایش زمین و تغییر وضعیت آب و هوایی سبب تشدید آتش سوزی در جنگل ها و مراتع در جهان شده است.


قائم مقام سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: با همت جدی نیروهای فداکار جنگلبان به خصوص از اوایل اردیبهشت امسال که به صورت آماده باش 24 ساعته هستند ، توانستیم از گسترش آتش سوزی در همان اغاز کار پیشگیری کنیم.


وی گفت: باید بتوانیم در بدو کار این موضوع را  مدیریت کنیم تا آتش سوزی تسری و توسعه پیدا نکند که در این زمینه ستاد کل نیروهای مسلح ، هلال احمر، آتش نشانی ، ستاد مدیریت بحران کشور و در استان ها ، ستانداران با ایجاد ستادهای مدیریت بحران به محض وقوع آتش با سازمان همکاری کردند و البته در قانون هم تاکید شده است که وقتی آتش در جنگل ها  اتفاق بیفتد همه دستگاه ها باید با منابع طبیعی  همکاری کنند.


یک تا 5 سال حبس برای ایجاد آتش سوزی عمدی


وی با اشاره به همکاری بخش های دولتی و به ویژه  مردم ، سازمان های مردم نهاد و تشکل های جامعه محلی با سازمان جنگل ها گفت: در  4 ماه ابتدایی امسال روزهای بسیار خطرناک و در  وضعیت هشدار از این لحاظ داشتیم و بر اساس قوانین و مقررات اگر کسی آتش سوزی عمدی در جنگل ها ایجاد کند به از یک تا 5 سال حبس محکوم می شود.


تاثیر نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی و آگاهی رسانی مردم

مقدسی ، نقش صدا و سیما را در فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم در جلوگیری از وقوع آتش سوزی تاثیر گذار دانست و افزود: آگاهی رسانی صدا و سیما در این زمینه مناسب بود که امیدواریم  در بحث نحوه استفاده از طبیعت اطلاع رسانی شود و مردم را نسبت به خطرهای  ایجاد آتش در مناطق باز که موکداً ممنوعیت دارد ، آگاه سازند.


وی تصریح کرد : گردشگران و مردم توجه کنند که ایجاد آتش فقط باید در کانون های مدیریت شده در تفرجگاه ها ، پارک ها و جاهایی که مشخص است صورت بگیرد چرا که شروع آتش در مناطق باز خطرناک است.


قائم مقام سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری افزود:با توجه به وضعیت گرمایی امسال از همکاری بخش هوایی نیز در جلوگیری از آتش سوزی گسترده جنگلها برخوردار بودیم و دولت نیز درصدد است مناطقی از جنگل ها مانند استان های فارس ، کرمانشاه، ایلام و گلستان که هرساله گرفتار آتش می شود با ایجاد پایگاه های اطفاء حریق و برخورداری از دستگاه هلی بورد و هواپیماهای آب پاش در سال های آینده شاهد کاهش  هرچه بیشترسطح سوختگی جنگلها و مراتع باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha